Називати одержувачу дату доставки вантажу на власний розсуд, не перевіривши черги на кордоні та не запитавши водія про його робочий час, в Україні – звичайна справа. У результаті автомобіль вантажиться у п’ятницю й одержувачу повідомляють, що вантаж прийде наступного вівторка. Але у вівторок вранці виявляється, що автомобіль ще у черзі на кордоні. Клієнт думає, що його обдурили і вантаж у п’ятницю нікуди не виїхав, у нього починає зупинятися виробництво і врешті-решт він навряд чи погодиться на співпрацю. Від затримки вантажу на митниці не застраховано жодного перевізника чи експедитора. Як і від непередбачених витрат, помилок у документах та пошкодження товару при транспортуванні. Але ці ризики можна мінімізувати, якщо знати деякі лайфхаки.
1. Буфер фрахту
Фрахт – це вартість доставки вантажу. Коли клієнт просить прорахувати вартість товару, зазвичай йдеться також і про доставку, а іноді й монтаж. Транспортні фрахти в такому разі потрібно подавати окремо від ціни товару і бажано з невеликим зазором, тобто цим буфером. Чому так? Тому що зазвичай фрахти скачуть як ціни на турецькому ринку в туристичний сезон.
Щоб убезпечити себе, найкращим рішенням буде називати ціну від і до, або розуміти на який період вона потрібна. І в будь-якому випадку уточнювати її вже ближче до часу відправки або мати буфер. Ще один приклад ситуації – вибірковий митний огляд на кордоні з Європою, за який платить відправник. Після такого огляду необхідно буде сплатити незаплановані 100-200 євро за роботу вантажників. Тому, погоджуючи вартість доставки, не варто забувати про буфер фрахту.
2. Буфер часу
Стандартний час на отримання дозволів, перевезення та перетину українського кордону становить 2-3 доби. Проте, ніхто не застрахований від форс-мажорів і траплялися випадки, коли простій займав і понад 14 діб.
Щоб мінімізувати ризики як експедитора, так і клієнта, проговорюючи терміни доставки необхідно заздалегідь закласти хоча б невеликий часовий резерв. Крім того, погодити дату доставки з перевізником та водієм. Правильним рішенням буде обговорити з клієнтом пізнішу дату і доставити раніше, ніж пообіцяти і не виконати.
3. Документи
Людський фактор ніхто не скасовував і від помилок у важливих документах важко повністю застрахуватися. Відправник переплутав інвойси, через що автомобіль кілька днів простояв на кордоні, бухгалтер вказав не ту номенклатуру за значно більшою вартістю, переплутали номери фітосертифікатів та багато іншого. Зазвичай ці помилки одні з найдурніших і найдорожчих одночасно. Тому, перед відправкою документи необхідно перевіряти й погоджувати з отримувачем і безпосередньо з центром відповідальності за митне оформлення в отримувача. Особливо, якщо товар їде вперше, оскільки ретельний контроль – так само зведення ризиків до мінімуму.
4. Безпека
Автомобільні перевезення – найпопулярніший, проте найнебезпечніший вид транспорту. При транспортуванні трапляються випадки пошкодження вантажу. Як убезпечити себе від цього та що робити з компенсацією?
В Україні логістичні компанії практично не несуть жодної відповідальності і навіть не існує жодних стандартів чи вимог у цій галузі. Тому, укладаючи договір на перевезення, необхідно перевіряти статутний капітал, наявність майна, власного транспорту, наявність CMR і ТТН страхування та суму й країни покриття, страхування експедитора. Крім того, згідно з міжнародною конвенцією про транспорт 1976 р., на якій все базується, існує таке поняття як ХДД. Це коефіцієнт, який свідчить, що кілограм пошкодженого вантажу коштує трохи більше 13 у.о. за кг і в цій пропорції, та відшкодовується у разі його пошкодження. Проте, товар вагою 4 т може коштувати 20-30 тис. євро. Тому у страховому договорі має бути відшкодування за інвойсною вартістю, а при виборі логістичної компанії безпека має стояти на першому місці.
5. Робота з досвідченим експедитором
У чому різниця між експедитором та перевізником? У перевізника є власний транспорт, експедитор може мати власний транспорт і базу перевізників, з ким він співпрацює по різних країнах і маршрутах.
Роблячи вибір із ким працювати, існує побоювання, що працювати з експедитором, у якого немає свого транспорту – менш надійно, ніж із перевізником. Проте, неможливо бути успішним перевізником у всіх напрямках. Гарний експедитор у цьому випадку відрізняється тим, що за роки роботи зібрав у собі досвід усіх перевізників по всіх країнах та напрямках. Крім того, у нього завжди є потрібний транспорт і надійні партнери в кожній країні та за кожним маршрутом, для вирішення будь-яких логістичних завдань.
Підіб’ємо підсумок: експедитор завжди працює в інтересах клієнта, а другий, як правило, у власних, і виступає вузьким підрядником.
Експедитора можна назвати провідником у перевезенні і тим, хто зобов’язаний знати, де ваш вантаж і в якому режимі він перебуває, експедитор завжди закриє потребу за вашою заявкою на перевезення, з якої частини світу ви б не доставляли вантаж в Україну.